Historie

Het begon allemaal in 1982 met de aanschaf van een jukebox, een Seeburg AY160 uit 1961. Ernst Aalders was altijd al gek op muziek en spullen uit het verleden. Vader Frits Aalders vond het wel leuk om de elektronica te reviseren. Als elektronicus was hij opgegroeid met de buizentechniek uit die tijd. Korte tijd later liep Ernst tegen een Seeburg V200 uit 1955 aan. Voor vaderdag werd door Ernst het boek ‘Verzamelen is ook een kunst’ aangeschaft. In dit boek stond een artikel over Ger Rosendahl uit Purmerend die jukeboxen verzamelde. Na een bezoek aan hem en het zien van zijn mooie collectie was het hek van de dam. Ook Frits en Ernst begonnen jukeboxen te verzamelen.

Al snel bleek dat er een gebrek was aan reparateurs van de oude techniek en dat een aantal onderdelen haast niet meer te vinden was. Frits startte met het professioneel reviseren en het maken van nieuwe instructieglaasjes. In 1983 werd het idee geboren om een gratis informatieblaadje rond te sturen onder de naam ‘De Jukebox Fanaat’ gevolgd door een gezellig samenzijn in februari 1984 in de loods van Frits en Ernst Aalders. Dit werd herhaald in juni. Er kwamen toen al rond de 200 liefhebbers naar deze meeting. Zij brachten platen, onderdelen en allerlei andere artikelen mee om te ruilen of te verkopen. Live muziek was ook aanwezig: Big Jeff & the Hurricane Rollers. Men begon te praten over de “jukebox club”.

In 1986 was het aantal exemplaren zo gegroeid dat er een kleine bijdrage werd gevraagd voor het ontvangen ervan. De meetings in de loods van Frits en Ernst werden steeds drukker bezocht en de jukebox werd steeds populairder als huiskamerartikel. Eind 1987 meldde de 150-ste geïnteresseerde zich aan voor  de Jukebox Fanaat.  In 1988 verhuisde de meeting naar het Autotron automuseum te Rosmalen en kreeg de naam ‘Rock around the Jukebox’. Er waren ± 300 jukeboxen te koop en met een bezoekersaantal van tegen de 20.000 was dit meteen het grootste jukebox evenement ter wereld!

Tot op de dag van vandaag wordt Rock around the Jukebox door de Jukebox Fanaat georganiseerd. Aan dit evenement is tevens een muzikaal programma verbonden waar vele  artiesten uit binnen- en buitenland optreden.
In de vroege ochtend van 14 november 1989 sloeg het noodlot toe: bij een allesverwoestende brand ging de loods met de gehele verzameling oldtimers (12), jukeboxen (32) en andere verzamelstukken uit de verzameling van Frits en Ernst in vlammen op.

Nu, anno 2014 hebben Ernst en Marij Aalders weer een bescheiden collectie jukeboxen en oldtimers en runnen zij een jukebox onderdelen webshop onder de naam 'Jukebox Parts Service'. Daarnaast werpen zij zich met passie en plezier op het organiseren van de 'Rock around the Jukebox' evenementen en geven zij als Jukebox Fanaat het magazine  'Memory lane' uit.

History

It all started in 1982 with the purchase of a jukebox, a Seeburg AY160 of 1961. Ernst Aalders restored the cabinet, his father Frits rebuilt the amplifier and selection receiver. Frits has always been a tube amplifier specialist. Shortly after Ernst bought a Seeburg V200 of 1955. For ‘fathers day’ Ernst gave his dad a book called ‘Verzamelen is ook een kunst’. In this book there was an article about a jukebox collector, Mr. Ger Rosendahl. Frits and Ernst visited him and after seeing his collection of jukeboxes they too started collecting them.

They quickly found  out that there were not many people who could rebuilt amplifiers or jukebox mechanisms and that a lot of parts were hard to find. So Frits started to reproduce instruction-glasses and offered a professional service for rebuilding amps or whole jukeboxes.
In 1983 Frits decided to send a free information magazine called ‘de Jukebox Fanaat’ to about 25 persons.
In February 1984 they held the first meeting of jukebox owners and collectors in their building including a live performance of Big Jeff & the Hurricane Rollers followed by a meeting in June with more than 200 visitors.
The old jukeboxes became more and more popular, so did the annual meeting and the interest for the magazine ‘de Jukebox Fanaat’ grew.
In 1987 the magazine already had 1500 subscribers. At present there are 3500 subscribers. In 1988 the meeting moved to the Autotron car museum in Rosmalen. They then grew to become an event which got the name ‘Rock around the Jukebox’. With 300 jukeboxes for sale and 20.000 visitors in one weekend it became the biggest jukebox event in the world!

De Jukebox Fanaat still organizes these events including a big musical program where many artists have performed. Producing reproduction parts for old jukeboxes, organizing the events and publishing ‘de Jukebox Fanaat’ had become a full-time job.
In the early morning of November 14th 1989 a big fire burned out the building of Frits and Ernst. Their entire collection of 32 jukeboxes, 12 classic cars and other collectors items were lost. Now, years later, there is a smaller private collection. The reproduction parts for jukeboxes are still being sold under the name ‘Jukebox Parts Service’. Now Ernst and Marij Aalders still run this business with pleasure and passion.


Meer informatie over

Art.nr.:
Naam

e-mail

Vraag / opmerking